Kategorier
nyheder

Rapport: Københavnske virksomheder vil have moderne og større kontorer

En rapport udarbejdet af Nybolig Erhverv viser, at de københavnske virksomheder efterspørger nye, moderne lokaler med flere kvadratmeter. Det er, ifølge rapporten, et udtryk for, at man via strategisk udnyttelse af nuværende kontorlokaler har kunnet overkomme efterdønningerne af finanskrisen i sådan en grad, at der nu er plus på bundlinjen. At virksomheder ønsker at udvide er i sig selv et udtryk for vækst. At de desuden efterspørger nyere og moderne faciliteter vidner om, at deres økonomisk situation rækker til mere en blot slidte kontorlokaler. De københavnske virksomheder er i den grad gået lysere tider i møde.

Effektiv space planning har skabt rum i økonomien

Rapporten, der er lavet på baggrund af oplysninger fra Nybolig Erhvervs kunder i sidste kvartal af 2017, viser, at virksomhederne ved hjælp af konceptet ”effektiv space planning” har sparet penge. Begrebet dækker over en metode, hvor virksomheden helt lavpraktisk udnytter kvadratmeterne i kontorlokalet bedre. Ved at leje sig ind et sted, som til at starte med synes for småt, kan man via effektiv space planning optimere pladsen og på den måde presse flere medarbejdere ind på færre kvadratmeter. Man udnytter kort sagt rummene optimalt. Og det kan altså mærkes i pengepungen. For jo færre kvadratmeter virksomhederne skal betale husleje for, jo flere penge er der til at drive virksomheden mod vækst.

Oplever ketchupeffekt

Nybolig Erhverv skriver desuden i rapporten, at man inden for de sidste 18 måneder har oplevet en slags ketchupeffekt, hvor man ser, at en stor gruppe af københavnske virksomheder med ét vil rykke i større og mere moderne lokaler. Det har ifølge rapporten giver mere travlhed på markedet. Det har skabt en øget konkurrence på markedet og er med til at presse lejepriserne op.

Beliggenhed, beliggenhed, beliggenhed

Foruden flere kvadratmeter og moderne faciliteter fremgår det af rapporten, at de københavnske virksomheder også efterspørger en attraktiv beliggenhed. Derudover vægter virksomhederne også, at kontoret ligger i et område med god infrastruktur. Man prioriterer altså, at det er nemt at komme til og fra virksomheden – både for kunder, men også og for de ansatte. Fordi virksomhederne efterspørger moderne faciliteter, ser man også, at de ældre kontorejendomme står tomme hen. 

Et smuthul for investorer

I resten af landet har man dog set en tendens til, at investorer ser deres snit til at tjene en skilling. Ved at købe og renovere ældre bygninger bliver lokalerne pludseligt attraktive igen og vil nemt kunne udlejes til virksomheder.

Der er dog også nogle virksomheder, som vælger at gå på kompromis med deres krav om moderne faciliteter for til gengæld at spare penge på huslejen ved at leje sig ind i ældre kontorejendomme, og på denne måde gøre en god handel.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *